*This post contains spoilers for Stein's Gate.
※シュタインズ・ゲートとは:ニトロプラス制作のSFADVゲーム。秋葉原の街を舞台に、自称マッドサイエンティストの中二病大学生・岡部倫太郎が、新進気鋭の脳科学研究者・牧野クリスの殺人現場に居合わせたことをきっかけに、時間移動に関わる事件に巻き込まれていく。今なお外伝などが発売されている人気作です。
*What is Stein's Gate: Science Fiction adventure video game released by Nitro Plus. Taking place in Akibahara, Rintaro Okabe, a college student and calling himself a mad scientist, just happens to witness Chris Makino, up-and-coming young neuroscientist, getting killed by someone. He is involved into an incident related with time travel after that. It's been still popular so that several spin-offs are made.
両方のゲームをやった人はみんな考えたんじゃないかと思いますが、私も改めて見解をまとめてみたいと思います。(シュタインズ・ゲート未プレイの人にはよくわからない話かもしれませんが、ご容赦ください。)
I suppose everyone who played both Surge Concerto and Stein's Gate thought about that, but I'm going to write about my conjection here. (I apologize for that people who have never played Stein's Gate might not understand well.)
シュタインズ・ゲートで岡部が手にした能力は、次元論で定義される「5軸移動」を行う能力でした。5軸移動では自身の記憶を持ったままで時間軸を移動することができますが、他人の思考や行動に干渉することはできないため、望む通りの可能性を得ることは困難とされます。彼が何度も同じ結末をループする状態になっていたのもこのためです。シュタインズ・ゲートの作中では因果律的な説明がされていましたが、この「他人の思考や行動に干渉できないから」というのは、よりシンプルで納得しやすい理由だと思います。
In Stein's Gate, what Okabe has got was an ability for "five-dimentional axis move" defined in Dimensional Theory. With "five-dimentional axis move", you can make time travel with your own memory, but you cannot interfere with other people's thought or action. Therefore, it is very difficult to have the possibility you wish. That's why Okabe was repeating the same result for many times. In Stein's Gate, there was an explanation using the law of causuality for his condition, but I think "Because you cannot interfere with other people's thought or action" is more simple and understandable reason.
もっとも因果律の存在も、統一理論が実現しているシエルの世界では合理的に説明できる気がします。ひとつの事象に対する総体エネルギー量があるとしたら、その範囲内で一人の行動を変えたとしても全体のエネルギー量は変わらないので、エネルギー保存の法則により起こる事象も変わらない。シエルの世界では物理的なエネルギーだけでなく、人の想いもエネルギー量に含まれるので、結果として運命のような働きを持ってもおかしくないでしょう。
On the other hand, I consider we can explain logically about the law of causaulity in the world of Ciel, which the unified theory is realized. If there is a certain amount of energy for an incident, the result of the incident doesn't change no matter one person involved in changed his own action within the range of total energy because of the law of energy conservation. Moreover, the amount of energy includes human thoughts, not only physical energy, I think it's no wonder it works like a destiny as a result.
では、最後に岡部は6軸移動を可能にしたのでしょうか?彼が新たな能力に目覚めたわけではないので、正確には「5軸移動できる可能性のうち、他人の思考や行動に干渉せずに望む結末になるほぼ唯一の軸を自分で見つけ出した」と言うのが正しいでしょう。6軸移動ができない状態で、その可能性を見つけ出せたことは奇跡といっていいと思います。岡部が未来の自分からのメッセージで活路を見出したのは、シェルノサージュの崩壊編最終幕の過去のイオンにプレイヤーがコンタクトした場面にも重なりますね。
Then did Okabe make "six-dimensional axis move" possible at last? He didn't actually learn a new ability, I'd rather think "He had found the only possibility axis within five dimension which gives the result he wished without interfering with other people's thought or action." I guess it can be called a miracle that Okabe could find the possibility while he couldn't make "six-dimensional axis move". I think it is similar that Okabe found a hint from his own words in the future to the scene which we contacted with Ion in Act Final of "Destruction" Chapter in Ciel nosurge.
他に近年のループを扱った作品では、「ひぐらしが鳴く頃に」や「魔法少女まどか☆マギカ」が有名ですが、これらにも同じ解釈が当てはまります。作中で時間移動を行っている人物はいずれも5軸移動を繰り返していたために、望む結末にはたどり着けなかったと考えられます。まどか☆マギカについてはまた次の記事で詳しく書きます。
For other famous works that using the looping method such as "Higurashi When They Cry" and "Madoka Magica", I can also apply the same interpretation. The characters in those works making time travel weren't able to get to the end they want because they were just repeating "five-dimentional axis move". I'm going to write about Madoka Magica in detail in next post.
Written on 9/25/2016.