Update Info

Last Update: 1/3/2023
このブログを初めて訪問した方は、Aboutをお読みください。Please read "About" if you visit this blog for the first time.
土屋暁氏の作品を知らないという方は、For Beginnersをどうぞ。If you don't know Akira Tsuchiya's works at all, check out "For Beginners".
書き下ろし記事の一覧はNewly Written Postsでご覧ください。

※レイアウトの都合上、このブログは「Webバージョン」でご覧ください。(モバイルの場合、画面下部に切り替えリンクがあります。)
*For proper layout, read this blog in "Web version". (There is a switching link at the bottom of this page if you're looking in mobile version.)

News

「サージュ・コンチェルト」シリーズがリマスター版としてPS4/Switch/Steamで発売!公式サイトはこちら
Surge Concerto series has been released as remastered version for PS4/Switch/Steam! The official site is here! (written in only Japanese)

「拡張少女系トライナリー」総評~通常編: Rating "Augmented Reality Girls Trinary": Version General

土屋暁氏の最新作「拡張少女系トライナリー」は、今年の8/31に残念ながら配信終了しました。どうやら公式アンケートは設置されないようなので、こちらでは通常編と題して、アンケートに書くような一般的な感想・評価をまとめました。各要素について、5段階評価をつけています。(以降はあくまで私個人の主観による忌憚ない意見です。)

Unfortunately, the app service of "Augmented Reality Girls Trinary", which is Director Tsuchiya's latest work, has ended on August 31st of this year.  Official survey doesn't seem to be provided, so I write an overall review of the app on this blog.  I write this post as "Version General" which means general impression and rating as if I answer for a typical survey.  I rated in five stars for each aspect of the game.  (Followings are all frank reviews by my subjective view.)


1. ストーリー ★★★★★

今までで一番考えさせられて、目が離せませんでした。舞台が異世界でなく現代日本になったことで、前回よりもさらに踏み込んだ、より現実のプレイヤーに身近で直接的なメッセージを感じる内容。2周目プレイという仕掛けも土屋作品では初めてでしたね。キャラクターも脇役を含めて魅力的でしたし、彼らとのやりとりは私自身の人生経験の一部です。似たようなゲームが他にないであろうことは、惜しみなく称賛したい。

ただし後半は若干構成に無理があったり、伏線を生かしきれてないと感じる箇所もありました。今までのパッケージ作品と比べると、リアルタイムで制作されていた臨場感とひきかえに、そのあたりが少しおろそかになっていた印象があります。今後のさらなるクオリティアップを期待したいです。

1. Story: 5 stars

It made me think more than ever; I couldn't keep my eyes off.  Since the setting became present Tokyo, not a different world, the contents seemed evolved to be more closer to a player in reality than previous title with direct messages.  The feature of playing second lap was the first time in Director Tsuchiya's works, too.  All characters including supporting roles were attractive.  I say communication with them had become a part of my life.  I praise this game without hesitation for its originality; I bet there is no other game similar to it.

However, there were parts in second half that I felt composition was not quite suitable, or hints dropped in the story weren't used enough compared with packaged old titles.  I thought such parts were a little neglected in return of presence by making in real time.  I look forward for improvement about this point in the future.


2. グラフィック ★★★★

キャラクターはみんな魅力的に表現されていたし、いろいろ衣装を着替えられたのも楽しかったです。しかし、3Dモデルの造形はサージュと比べて緻密さに欠けていたのが少々残念でした。(もちろん端末のスペックが原因と思いますが、そこがコンシューマ機とは違う部分ですね。)

UIデザインもポップで凝っていたのがよかったですが、何かにつけてアプリ内で最初のキャラクターイラストが使い回されていたのはやや手抜きに感じました。アイコンとかは専用のイラストやマークにしてほしかったです。

2. Graphics: 4 stars

Again, all characters were attractive; it was fun to change their various costumes.  But I'm a little unsatisfied with the design of 3-D figures which seemed less elaborated than that of Surge Concerto.  (Of course, I guess it is caused by spec of smartphone; that's a different point from a game for a portable console.)

UI design was pop and elaborated, but I felt it was a bit corner-cutting that the first original illustration of characters were reused here and there in the app.  I wanted some stuff such as menu icons to be special illustration or marks.


3. 音楽 ★★★★+★半分

今までとは方向性を変えたBGMや詩、初めての声優さん本人によるキャラクターソングは意欲的であると同時に、とても聴きごたえがありました。(特につばめ役のたけだまりこさんの才能はすごいと思いました。)フレイメノウの楽曲に対する尋常でない注力も、毎回のこととはいえ圧倒されます。

しかし個人的に、現代の流行りの音楽より民族音楽に惹かれる身としては、今回その成分が少なかったことが少し寂しかった気も。ラストで、私が望んでいた神楽ちゃんの新曲が聴けたことはとても嬉しかったです。アニメEDフルバージョンでのスタッフロールも見たかったですが、スマホゲーはそんなところで通信量を増やしてはいけないのでしょうね…。

3. Music: 4 and half stars

Various music which was made with different concepts from before, first character songs by voice actors themselves were ambitious and worth listening to.  (Especially, I thought Mariko Takeda-san, who played voice of Tsubame, had a great talent.)  Tremendous efforts on FreyMENOW's songs were also great as usual; I was overwhelmed.

However, I personally felt sad a bit because there was not much taste of ethnic music since I like it better than present popular music.  I was very happy that I could listen to Kagura's new song which I wished for at the end.  Also, I wanted to watch staff roll with a full chorus of anime ending song, but I suppose smartphone app shouldn't increase the traffic by such feature...


4. ゲームシステム ★★★

バトルシステムがかなり簡単だったのが助かった反面、物足りなく感じたところもありました。各人にスキルポイントを振り分けたり、武器をパワーアップしたり、自分なりにやりこみできる要素がもっとあったらよかったです。

ADV部分の選択肢は、予想外で楽しいものもあれば、不満を感じるものもありました。選んだ選択肢と全く違う台詞をわざと出したり、選ばせないほど速く選択肢をひっこめたりする演出は、システムを生かしていて大変面白かったです。一方で、チャットがゲームの大半を占めるだけに、自分の意志と相反する箇所はストレスになりました。また、選択肢を選ぶのに課金が必要になるというのも疑問(後に改善されましたが)。

後半の要であった「総意」システムは、長所も短所も大きいと思います。実験的な試みとしては有意義で面白かったですが、私は今後の作品でもやりたいとは思わないです。(その理由は、総評の深淵編で詳しく書きます。)

4. Game System: 3 stars

The system of battle was very easy; it helped me since I was not good at battle, but there are some unsatisfied points at the same time.  I wish if there were functions such as assigning skill points to each girl, or grade up their weapons.

About selections in chat, some were unexpectedly fun, and some were unsatisfied.  The rendering which output totally different lines from selections chosen, or pull back selection so fast that a player can't tap, was using the system well and very interesting.  On the other hand, Bot's words which I don't agree with caused me stress since chat took the most part of the game.  Moreover, I wonder whether you need to pay to choose a selection is appropriate (it was improved later, though).

I think the "consensus" system, the important part of the second half, has both a big good point and a big bad point.  It was significant and interesting as an experiment, but I don't hope to play with the same system in next title.  (In "Version Abyss", I'll write the reason in detail.)


5. 操作性 ★★

とにかく画面の切り替えが遅かったです。(間違ったボタンを押してしまった時などはストレス倍増。)項目が増えた後半は、目当てのものを探して移動するのに手間がかかりました。それでもUIは当初から大分改善されたと思います。

毎日最初のログインがなかなかできない、クラン編成画面から他の画面に切り替えられない、いきなり落ちる等の現象が最後まであり、プレイの快適度という点では不満を言わざるを得ません。ただしユーザーサポートは、懸命に対応してくれていたと思います。

5. Usability: 2 stars

Changing screens was slow anyway.  (Frustration was even doubled when I tapped on a wrong button.)  It took time to search for an item and move after menus were added later.  Still, I think UI was much improved comparing to the first version.

There were bugs such as couldn't log in the first time each day, couldn't change from Curan formation mode, and sudden shutdown until the last day.  About usability and operability, I must say it was not good enough.  Yet, I think user support was trying to make the best efforts to improve the app.


6. その他アプリ外展開など ★★★★

今作の目玉であったアニメについては、単体としての評価が厳しいという点があり、従来のゲーム中に挿入されるムービー以上の効果があったかというと、微妙な気がします。アニメ自体のクオリティは高かっただけに、もっと工夫の余地があったのではと私は考えます。(これが独立した全13話のTVシリーズだったら、もっと注目が集まったんじゃないかと思いますが…。)

Twitterを利用したキャラクターとのやりとりは、新鮮でより存在をリアルに感じられた方策でした。今回はより現実とリンクした展開が意識されていたと思います。グッズもそういう意識を感じるものが多く、特にキャラクターソングアルバム特典のギフトセット(+靴下)は出色だったと思います。今後も食器を使うたびに、トライナリーの皆のことを思い出すでしょう。

LINEスタンプもよかったです。キャラ専用のオリジナルスタンプを作るこだわりも感心しました。私自身はLINEをやりとりするのは今のところ家族だけなので、あまり活用する機会がないですが…。

しかし、いくらなんでもオルゴールは高価すぎると言わざるを得ないです。年収200万以下の人間には酷ですよ…。(でも安かったら買うかといったら、かさばるし実用性がないので私は買わないですね…。)

6. Other features besides app: 4 stars

About anime, the top feature of the title, I feel it was questionable if it was more effective than short movies inserted within old games, especially with the impression that it was a bit hard to evaluate well as an independent work.  Since quality of the anime itself was quite good, I suppose there could be more twist to use it well.  (If it was an independent T.V. series of 13 episodes, maybe it could attract more people's attention.)

Communication with the characters via Twitter was an fresh appeal that gave them more reality.  I consider staffs tried to link the game with reality more this time.  I also felt the same concept from other products; I think the tableware set (and socks) for Character Song Album CD was especially remarkable.  I will remember about the girls each time I use it in the future.

LINE stamps were nice, too.  I was impressed that original stamps were created for each of the girls.  I currently use LINE only with my family, so I don't have much chance to use those stamps, though...

Nevertheless, I must say music box is too expensive.  It is cruel for a person with income under two million yens a year...(But what if it was reasonable?  I wouldn't buy after all because it is bulky and not practical...)


全体的に、システム面で難があるものの、内容は非常にプレイしがいのある秀作でした。土屋さん自身もスマホゲーというジャンルに大きな可能性を感じてらっしゃるようで、今回はいろんな面で新しい挑戦が見受けられました。今後の展開が楽しみです。ただ、現状の日本のスマホゲーのビジネルモデルは、ガチャという「未成年もできるギャンブル」を中心とし、売れなければ打ち切られてしまう、いわば「使い捨て」を前提とした真っ当とは言い難い部分もあります。(それは公式アンケートがない、という事実からも窺えます。)そこまで含めた上で、本当に理想的なのかは疑問が残ります。

In overall, there were some difficulties in the system, but it was an excellent game with contents really worth to play.  Director Tsuchiya seems to feel a big possibility in smartphone games, so I could recognize many new challenges in the game.  I look forward to evolution in the feature.  However, current business model of Japanese smartphone app mainly consists of "Gacha" which is a gamble minors can play, and the service is suddenly cut off if it is not profitable.  In other words, it is based on "use-and-discard" principle, I think it is not quite proper.  (The fact there is no official survey proves this principle either.)  Considering such fact, I wonder whether smartphone app is truly an ideal platform.

いずれにしても、今作はこれまで以上に土屋さんはじめスタッフの意欲が感じられる作品だったのは確かです。作り手の情熱と独創性を感じることは、私にとって何よりも創作に触れる醍醐味で、生きる活力を与えてくれます。その期待に全力で応えてくれた作品でした。土屋さんにはこれからも魂を込めた作品を作っていただきたく思います。私はどこまでも追いかけますから!

At any rate, it is true that this work made me strongly feel eagerness of Tsuchiya-san and staffs more than ever.  To feel passion and creativity of creators is the real pleasure for me more than anything, and it vitalizes me for living.  The game came up to my expectation by full power.  I hope Tsuchiya-san to keep on creating works with his whole soul.  I'll follow anywhere!



総評「通常編」を完了しました。「深淵編」に移行します・・・・・
Rating "Version General" has completed.  Now proceeding to "Version Abyss".....


Written on 10/14/2018.